Midden in het Oosten van de VS...New York - Reisverslag uit United, Verenigde Staten van Menno Veen - WaarBenJij.nu Midden in het Oosten van de VS...New York - Reisverslag uit United, Verenigde Staten van Menno Veen - WaarBenJij.nu

Midden in het Oosten van de VS...New York

Door: Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

22 Juli 2013 | Verenigde Staten, United

Hallo mensen daar was ik weer vanuit The Big Apple of New York City,

New York City(NYC), de place to be… Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, het is in het algemeen een mooie stad, maar geef mij maar Londen als ik mag kiezen… Niet om iedereen er nu van de weerhouden naar NYC te gaan, ik zal het uitleggen;

Het begon al toen ik hier kwam, eerste wat je opvalt als je hier komt is dat het metro systeem een groot drama is… Er zijn nergens fatsoenlijke plattegronden te vinden, er is niet 1 lijn die op dezelfde route blijft(ze splitsen allemaal), onderweg is ook nergens duidelijkheid (alleen of je uptown of downtown gaat en dan moet je dat nog maar begrijpen), er is veel achterstallig onderhoud, er zijn maar een paar roltrappen(en die gaan altijd de verkeerde kant op) en alles is smerig (de rails, de trappen, de perrons, er lopen overal ratten) En zo kan ik nog wel even doorgaan, het maakt me niet uit of ze nou wel of niet met de tijd meegaan een reconstructie is ten minste op zijn plaats… Maar aan de andere kant een kaartje voor 7 dagen onbeperkt reizen kost ook maar 30 dollar (een dikke 20 euro)

Zaterdag heb ik een wandel tour gedaan en de gids (woont zelf in NYC) zei zelf dat ze het jammer vond dat er zoveel historische gebouwen vernield werden en worden om wolkenkrabbers te bouwen. Ze hebben hier niet echt een sterk front voor het behoud van dat soort gebouwen, wat erg zonde is want soms staan er ineens oudere gebouwen tussen flats of is de achterkant afgebroken en plat, vaak ziet dat er niet uit. Ik heb veel geleerd over hoe Peter Stuyversant (officieel een Fries of Weststellingwerver) aan wal kwam van wat nu de haven van NYC is en er een handelsplaats van heeft gemaakt. De Nederlanders wilden hier alleen handelen en niet per se blijven, eigenlijk zocht Stuyversant om een doorgang naar Azië, maar die heeft hij natuurlijk nooit gevonden. Er is toen veel geruzie geweest tussen Nederlanders, Engelsen, Fransen en zelfs Spanjaarden (en meer natuurlijk) maar om het verhaal zo kort mogelijk te houden hebben de Engelsen die gewonnen en hebben toen Nieuw Amsterdam omgedoopt tot New York (want de Engelsen dachten dat het Engelse York de hoofdstad van GB zou worden) De rest zoeken jullie zelf maar op…

Peter Stuyversant heeft in ieder geval een wijk gebouwd (of dat het naar hem genoemd is) waar ik Zondag ben geweest net als; City Hall(gemeente huis NYC), Brooklyn Bridge, Madison Square Garden, Wall Street, Trinity Church, WTC 9/11 Memorial, Central Park, Empire States, Union Square, Crystler Building, Grand Central Station, Times Square, Harlem, Pelham en de NYC Post office. (niet allemaal in 1 dag hoor…) Het Empire States moet ik nog “beklimmen” (met de lift dus) en ik wilde Lady Liberty ook beklimmen, maar daar staat een kleine 3 maand wachttijd voor en zo lang heb ik niet…
Zoals ik al zei als je al die hoogtepunten mee rekent is het een reis die ik zeker niet gemist had willen hebben, maar ik denk niet dat ik het nog een keer zal doen… Geef mij maar de UK

  • 22 Juli 2013 - 09:03

    Vijay:

    Zeikwijf! Man je bent in de VS. Maak er een feestje van kerel. Het stikt er van de dikke negerinnen. Tenslotte ben je er niet voor niets naartoe gegaan toch???

    Have fun wiggah
    Groet,

    The niggah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Menno

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 24412

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 30 December 2020

"De Droom"

06 November 2016 - 07 Januari 2017

Wereldreis 2.0

04 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

4 weken VS

13 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Nieuw Zeeland (kiwi land)

05 Januari 2008 - 05 Januari 2008

Mijn eerste reis

25 Mei 2011 - 30 November -0001

Avontuur in Engeland

Landen bezocht: