Gestrand in Wellington - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Menno Veen - WaarBenJij.nu Gestrand in Wellington - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Menno Veen - WaarBenJij.nu

Gestrand in Wellington

Door: Hieke en Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

22 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, New Zealand

En ja hoor, ‘s morgens vroeg scheen de zon, snel alles inpakken en naar de top. Paar hele mooie kiekjes kunnenn maken. Halverwege hebben we een wandeling gemaakt van een paar uur, sommige stukken leek net de Deelen (houten bruggetjes over moerassig gebied) en er waren bruggetjes en trapjes gemaakt (ook geschikt voor oude wijven dus . . .) de natuur is op zo’n nog actieve vulkaan zeer varierend, erg mooi. Hierna verder gereden langs mooie wegen richting Wellington, af en toe regen, maar niet erg. We hebben kamp opgeslagen in Bulls. Dit lag aan de highway, hele nacht door vrachtwagens voorbij horen jakkeren . . . iedereenheeft het over slecht weer, we wachten af . . . we zijn de 1000 km gepasseerd. Die nacht veel regen gehad en de volgende dag was het weer wisselvallig. Menno had een paar leuke detours op de kaart gezien vandaag, dus ik moest eraan geloven, flink slingerende steile bergweggetjes met maar ruimte voor 1 auto. Dus ik steeds maar duimen dat er niets van de andere kant zou komen en Menno maar genieten . . . Alles is gelukkig goed gegaan en de uitzichten waren super. Bij UpperHut (net boven Wellington nog in een natuurpark de opname plek van Rivendel bekeken, had je veel fantasie voor nodig omdat Rivendell volledig geanimeerd is in de film . . . Menno heeft hier nog even een swingbridge uitgetest over de rivier Hutt (die tengevolge van het vele water flink te keer ging) In een buitenwijk van Welington de camper geparkeerd en met de bus de stad in geweest. Menno wou met de Wellington Cable Car naar de botanische tuin (is maar liefst 25 voetbalvelden groot, midden in de stad) was een belevenis. Hierna hebben we mexicaans gegeten en in een flinke storm terug naar de camper. We stonden op een heuvel en de camper ging tijdens windstoten flink heen en weer, maar de eigenaar verzekerde me dat die niet zomaar om zou gaan (toch weinig geslapen ondanks zijn geruststelling . . .) De veerdienst ligt eruit, we wachten maar weer af. Volgende morgen horen we dat het de ergste storm in 30 jaar was geweest, er was ook behoorlijk veel schade, vooral omgewaaide bomen en afgewaaide takken (alles is hier in de winter ook groen, dus wind gevoelig) De stroom was ook uitgevallen, heel Wellington was zwart . . . pas rond half 10 toen we in de winkel waren kwam de stroom er weer op… Even nagevraagd wanneer er weer een boot naar het zuidereiland zou gaan, konden ze nog niet zeggen aangezien er golven van 15 meter gemeten waren in het gat tussen het Noorder en Zuider eiland. Toen we in de haven reden waren de golven flink hoog met fijne schuimkoppen erop.
Slecht weer? Museumpje pikken . . . op aanraden van Nick(een van de eigenaren van de camper) zijn we naar het te Papa museum geweest, over de natuur en geschiedenis van Nieuw Zeeland. Het was een beetje moeilijk om nou echt goed uit te vinden welke dieren/ planten oorspronkelijk nieuw zeelands zijn, in iedergeval de Kiwi (en die hebben we nog niet gespot, omdat ie ‘s nachts leeft). Hierna nog naar de Victoria mountain geweest. Bij de steengroeve waren opnames gemaakt, de verzamelplaats voor de Rohirrim in de laatste film. Hierna vele steile glibberige paadjes op (zelfs nog over en onder een omgevallen boom door) naar boven geklommen om va een perfect uitzicht te genieten over de hele baai en Wellington. (we moesten ons wel goed vast houden, want daarboven was het nog minstens windkracht 8).
De nacht op een campercamping in Porirua gestaan, planning was om de volgende dag een mooie wandeling te maken, maar helaas het regende maar door. Dus rond 9 uur maar weer ons boeltje gepakt en naar het Tourist information Centrum in Wellington gegaan. Hier hebben we de boot van maandagochtend 8 uur geboekt. En zijn we nog even het centrum in geweest. Na de lunch stond de Weta studio op het programma,hier zijn alle decorstukken en computeranimaties voor o.a. Lord of the Rings gemaakt (maar ook Atavar en King Kong en Kuifje zijn hier gemaakt) grappig was dat er net als in Hollywood de naam Wellingon op een bergwand was te lezen. We zitten nu op een top 10 holiday camping in Lower Hutt. Voor morgen nacht is er nog 1 campercamping over in Wellington die we niet hebben gehad en die zit op de kade, 10 meter van de boarding van de veerboot . . . prettig geregeld toch ? Omdat het nog steeds koud is en nog steeds regent hebben we besloten de kachel aan te zetten, een biertje open te trekken en met een zak chips op schoot de Hobbit te kijken.

• 23 Juni 2013 - 22:07

Willem Talma:

Hoi, zo jullie treffen het niet met het weer zeg, maar het een hele mooie ervaring daar, ben er zelf 2 jaar geleden geweest.
    Op het zuider eiland is het op heden niet anders met het weer, kennissen van mij wonen vlak bij Christchurch, hun straat en land staat gewoon onder water.
    Maar geniet nog maar van jullie rondreis, een super ervaring.
    Groetjes Willem Talma