En nog een paar daagjes Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Menno Veen - WaarBenJij.nu En nog een paar daagjes Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Menno Veen - WaarBenJij.nu

En nog een paar daagjes Dubai

Blijf op de hoogte en volg Menno

04 Januari 2017 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Inmiddels ben ik alweer een tijdje thuis, maar bedacht me net dat ik nog niks had verteld over mijn laatste stop...Dubai
Omdat zowat al mijn vluchten via Dubai gingen vond ik zelf dat ik er eigenlijk ook een keer heen moest om deze krankzinnige plek te bezoeken... Alles wat ze hier doen en maken is met een "knipoog" naar de westerse wereld... hoogste gebouw, grootste winkelcentrum, grootste bewoonde eilanden door mensen gemaakt, snelste achtbaan(hoewel dat in Abu Dhabi is en niet Dubai maar daarover later meer) om maar een paar dingen te noemen... Ik vergelijk Dubai als de Las Vegas van het midden oosten maar dan zonder gokkasten.

Langer dan een paar dagen moet je hier ook niet door willen brengen want het is een gekkenplaats... Westerse en Islamitische regels gaan nog redelijk hand in hand hier, maar je moet heel erg opletten dat je niet een verkeerde stap zet want je kunt om het minst of geringst in de gevangenis belanden en geloof mij dat is hier lang zo luxe niet als in Nederland. Even een paar simpele voorbeelden, als je niet getrouwd bent maar je bent wel intiem aan het doen op straat(hand in hand lopen, zoenen, knuffelen) kun je als een bewoner van Dubai daar "last" van heeft, de cel ingegooid worden... Als je met een fles alcohol over straat loopt... als je zwart rijdt in het openbaar vervoer (zou onlogisch zijn want ov kost er niks)... en de laatste waardoor nog steeds sommige buitenlanders(dus ook nederlanders) daar in de cel zitten omdat ze schulden hebben bij de regering... Omdat Dubai zo ontzettend veel gebouwd heeft in de afgelopen jaren(en nog steeds want het is nog steeds een grote bouwput) zijn er uiteraard ook investeringen gedaan door bijvoorbeeld Europeanen die daar wel heil in zagen, maar ja de crisis heeft Dubai niet overgeslagen en daardoor hebben veel van deze ondernemers grote schulden gecreëerd, in sommige gevallen was het hun manager of de grote directeur maar als deze er niet meer zijn(vele die dit wisten zijn halsoverkop gevlucht) wordt de eerstvolgende in rang er op "aangesproken" en in Dubai betekend dat cel tot het bedrag bij elkaar is verdiend of terugbetaald...
Zo zijn er veel verlaten parkeerterreinen net buiten Dubai die vol staan met achtergelaten Lambourgini's, Ferrari's, Bugatti's en vele andere dure auto's omdat de eigenaren gevlucht zijn, vaak via Abu Dhabi omdat daar nog geen controle op het vliegveld was en het maar een uurtje van Dubai verwijderd is...

Het is een plaats met 2 gezichten, als je er voor kiest om alleen buiten de spits of met je goldcard (die maar een paar euro duurder is) met de metro van het vliegveld naar de winkelcentra en toeristische gebieden te reizen, zie je waarschijnlijk alleen moderne gebouwen, rijk en goed verzorgde mensen met dure accessoires(juwelen, auto's, huizen, etc) Als je er voor kiest om net als ik gewoon "normaal" te reizen met een ticket voor €6 waarmee je de hele dag door geheel dubai kunt reizen in de metro, tram en bus kom je ook achter de schermen waar armoede nog steeds een feit is... Spitsuur in de metro betekend letterlijk als sardientjes in een blik wachten op de volgende stop waar er nog wel een paar bij gepropt kunnen worden... de bus rijdt door het gebied buiten de dure wijken om waar simpele gebouwen staan met kamertjes van 4x4 waar zowat 20 man moeten slapen, van buiten ziet alles er nog redelijk netjes uit maar deze mensen hebben niet een heel fijn leven(hoewel ze het vaak beter hebben dan waar ze vandaan komen) dit zijn de wijken waar de duizenden werkers en hun gezinnen leven en ook al gooien de sjeiks miljarden in al die wolkenkrabbers en winkelcentra de werkers zien daar maar een fractie van, meestal gaat dit geld naar de ijsbaan of skihal die ze per se wilden hebben, of de met goud belegde ontvangsthal, of het mega aquarium... zolang alles er maar perfect uit ziet en het 3x zo snel klaar is dan mogelijk daar betalen ze voor en als er dan 20,30 of 2000 man aan het werk zijn boeit ze niet zolang het maar af komt...
Wel hebben ze voor goed openbaar vervoer gezorgd (en geloof me velen zijn al lang blij dat ze een dak boven hun hoofd hebben dus zo erg is het nou ook weer niet) tussen 6 uur in de ochtend en 12 uur in de avond rijdt er door de meeste straten in Dubai een bus, tram of metro om de 15 a 20 minuten, de laatste is compleet geautomatiseerd en is dus volledig computer bestuurd en zoals ik al zei een dagkaartje voor al deze vormen van transport is slechts €6...
Daarbij hebben bijna alle bushaltes airco en gratis oplaadpunten voor je telefoon... en alle bussen, metro's en trams hebben een vrouwen/gezinnen deel waar geen single mannen zijn toegestaan, dus als vrouw heb je nog meer luxe...
Mocht je dan nog wel een keer buiten het openbaar vervoer om reizen let dan wel op want ze rijden als gekken(ook de bussen btw) stoppen voor een zebrapad kennen ze niet(maar ja jullie nederlanders ook niet) voorrang geven aan een bus wordt bijna niet gedaan en toeteren voor alles is de normaalste zaak van de wereld... En er is maar weinig politie op de weg... die er blijkbaar in Lambourgini's, Ferrari's en Bugatti's rijden, ik heb ze niet gezien...

Om even terug te komen op mijn belevingen hier, ik heb me prima vermaakt in die 3 korte daagjes dat ik er was(ik was gewend aan daglicht van 6 uur s'ochtends tot 10 uur s'avonds in Nieuw Zeeland) Dag 1; was mn reisdag dus heb niet veel uit kunnen voeren, maar heb een poging gedaan bij het strand te komen omdat het op de kaart leek dat dit erg dichtbij was... helaas alles dicht bij het hotel was "privestrand" dus ik heb de bus gepakt en zodra ik strand zag ben ik er uitgesprongen even niet er bij nadenkend dat ik mn telefoon naast me op de stoel had liggen. Ik als een gek achter die bus aan rennen om die telefoon terug te krijgen en ondanks dat ik m redelijk bij kon houden (hij stopte namelijk regelmatig) heb ik m niet in kunnen halen... In mn hoofd was ik m al kwijt en was ik aan het bedenken hoe ik m ging blokkeren ed, maar na 2 uur, verscheidene telefoontjes naar instanties die niets hielpen, met telefoons van andere mensen en elke bus op de route aan te houden(hij deed namelijk een loop dus ik kon de bus op de terugweg tegenhouden) waar soms chauffeurs in zaten die amper engels praatten... kwam ik uiteindelijk bij die ene bus uit die me daarheen had gebracht en die had vrolijk mn telefoon naast m liggen... mn vertrouwen in de mensheid weer wat beter geworden...

Dag2; heb ik mij vermaakt in het zwembad bij Atlantis op Palm Jumeira (een van de zoveel door nederlanders gemaakte eilanden) Hier hadden ze uiteraard om in de Dubai stijl te blijven een hele hoop extreme glijbanen die onder andere onder een aquarium met haaien door ging of een rivier met stroomversnellingen van 2 km in totaal en zo nog iets van 30 glijbanen...

Dag 3; ben ik naar Abu Dhabi geweest omdat ik Dubai wel gezien had... Nee hoor, maar daar hebben ze Ferrari World met de snelste achtbaan ter wereld en nog een paar leuke attracties allemaal in het thema van Ferrari uiteraard

Het waren een paar lange en heftige dagen, maar dat was ik wel gewend van de rest van mn reis... Ik heb zoveel dingen op 1 dag gedaan en zoveel nieuwe mensen ontmoet op de meeste plekken dat het net voelt alsof ik 4 maand weg ben geweest in plaats van 2... Ik heb erg genoten van alles met als hoogtepunt de cruise waar ik me zo erg heb vermaakt dat ik er nu toch echt serieus over zit te denken om eens een contract voor zo'n schip te werken, heb ik ook weer wat om op mn waarbenjij.nu te vermelden... Maar voor nu bedankt voor het lezen en tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Menno

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 24274

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 30 December 2020

"De Droom"

06 November 2016 - 07 Januari 2017

Wereldreis 2.0

04 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

4 weken VS

13 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Nieuw Zeeland (kiwi land)

05 Januari 2008 - 05 Januari 2008

Mijn eerste reis

25 Mei 2011 - 30 November -0001

Avontuur in Engeland

Landen bezocht: